Er bestaat een grote groep professionals wiens voornaamste taken bestaan uit het in contact zijn met anderen. Te denken valt aan therapeuten, inkomstenconsulenten, baliemedewerkers, jeugdmedewerkers, artsen en verpleegkundigen.
Deze mensen kennen over het algemeen de basistechnieken voor gespreksvoering.
Evengoed loopt een gesprek soms niet zoals gehoopt. En hoe kan dat dan? Ligt het aan de ander? Ligt het aan mij? Wat zegt de ander waardoor ik zo geïrriteerd raak? Waarom begrijpt de ander mijn boodschap niet? Deze vragen zijn begrijpelijk en kunnen een volgende gesprek bemoeilijken. Bewustwording van de dynamiek in gespreksvoering is bij uitstek de manier om dat te verbeteren, inzichten op te doen en weer grip te krijgen op een situatie.
Dan is er ook nog een groep professionals die gespreksvoering niet tot hun takenpakket rekenen. Toch kunnen ook zij te maken krijgen met lastige interactie. Hoe ga je bijvoorbeeld om met een agressieve klant? Het samen in kaart brengen van mogelijke scenario’s en het uitspelen daarvan helpt om te ervaren wat er gebeurt met de ander en met jouzelf. Niet iedereen heeft daarin dezelfde hulpvraag. Voor de één is het leren aangeven van grenzen een leerdoel waar het voor de ander kan een enorme leerwinst kan zijn om niet te snel geïrriteerd te raken en uit een discussie te stappen.

Leren met een trainingsacteur vergroot je inzicht in eigen functioneren en kan je helpen ander, constructiever gedrag aan te leren. De oefensituaties fungeren daarbij als een spiegel. Je ervaart zelf wat wel en niet werkt in een veilige situatie.