Mijn trainingsmethode is gebaseerd op mijn visie op gespreksvaardigheden, omgaan met conflicten en omgaan met lastige cliënten.
Ik heb de overtuiging dat een benadering vanuit een open en geïnteresseerde houding de kans op een conflict kleiner maakt.
Vooroordelen en aannames kunnen voor blinde vlekken zorgen in het eerste contact. Ik heb gezien dat dit een veel voorkomende valkuil is. Een bepaald type mens, een manier van doen of lastig gedrag kan triggeren. Niet defensief reageren wordt dan een kunst.

Deze drie vaardigheden zal een dienst- hulpverlener helpen om in een gesprek een neutrale start te maken, tijdens het gesprek de regie te behouden en met aandacht voor de cliënt het gesprek af te kunnen ronden;
- een open blik en houding;
- om kunnen gaan met weerstand;
- het vermogen om de zorg/vraag/behoefte achter de emotie te zien.
Vanuit dit drieluik bespreek ik de Klantendriehoek. De Klantendriehoek gaat uit van drie basisbehoeften van elk mens, en dus ook elke persoon die een gesprek met een dienst- of hulpverlener aangaat; contact, duiding en sturing. De drie behoeften licht ik toe aan de hand van drie dieren, het hert, de kat en de leeuw. Deze drie staan tevens symbool voor de natuurlijke reactie van mensen wanneer ze zich ineens in een conflictsituatie bevinden, namelijk vluchten (hert), bevriezen (kat) en vechten (leeuw).
Elk mens heeft een natuurlijke voorkeur voor één van deze drie. Te weten wat de eigen natuurlijke voorkeur is, stelt een hulp- dienstverlener in staat om deze natuurlijke reactie als kracht in te zetten wanneer een cliënt, in een gesprek, één of meer van drie basisbehoeften laat zien.
Een training kan in een standaard structuur worden aangeboden maar ik kan op basis van behoefte een training ontwikkelen en dat put ik uit bovenstaande methode.